Tuesday 14 February 2017

Korea Winter Backpacker : Day 1 KLIA2 - Incheon - Gimpo - Jeju

Alhamdulillah. Aku (mintak izin guna 'aku' lah ye hehe) berjaya backpacker berdua ke Korea Selatan selama 8 hari dari 23-30 Januari 2017. First time aku travel berdua je, Fuhhh, jenuh nak mintak izin parents tauu. Kemain aku pujuk and convince parents aku yang aku yakin boleh pergi berdua. Yelah, sedangkan orang lain boleh travel solo kenapa aku takleh pergi kan, at least berdua. Alhamdulillah akhirnya parents aku bagi and dapatlah aku beli tiket waktu promo AirAsia Free Seat masa bulan 6 wohoooo. Lama kan aku beli? 6 bulan awal tuu. Haa tulah trick nak dapat tiket murah. Dapat RM663 return KL - Seoul and Busan - KL (and yes kalau rezeki ada yang dapat lagi murah). So dalam tempoh 6 bulan tu aku buat persiapan untuk trip aku kali ni merangkumi book tiket flight ke Jeju Island, cara nak access subway, place of attractions, route buses dll. Untuk subway, aku memang recommend kau download apps Subway kat App Store atau Play Store. Kat situ boleh terus tengok route2 subway, time travel and fares. Memang sangat membantu dalam rangka budget and timing.

Korea. Here we go!!
Declaration Form kena isi atas flight.

Planning nya nak ambik flight yang pukul 1 pagi tapi time nak beli tu time tu mahal so beli je lah yang pukul 8 pagi. Dalam tempoh lebih kurang sebulan sebelum fly, dapat email flight time rescheduled kepada pukul 7.30 pagi (so it is a must to check your email frequent). Perjalanan dari KLIA2 ke Incheon mengambil masa sekitar 6 jam lebih. Kami sampai di Incheon International Airport sekitar pukul 2 petang (1 petang waktu Malaysia) dan terus cari convenience store sebab nak beli T-Money. Kami beli T-Money dengan harga 4,000 won dan terus topup 50,000 won (ada balance dalam 5,000 won masa balik) lepastu terus ke Gimpo Airport untuk ke Jeju Island, Kami tak terkejar-kejar sangat sebab flight kami ke Jeju pukul 8.10pm. Naik train yang all-stop lepastu turun kat Gimpo Airport. Dekat Airport Incheon tu ikut je anak panah Airport Railway sampai la jumpa tempat nak touch T-Money tu. Dalam 40 minit dah sampai Gimpo Airport. Dia tak bagi check in awal so kami tunggu je la depan tempat kaunter EastarJet tu sambil makan ayam KFC yang kami bawak khas dari Malaysia haha. Lepas dah check-in terus masuk gate dan berlepas ke Jeju Island, Oyeahh excited betul nak pegi Jeju yang famous dalam drama-drama Korea haha. Flight EastarJet kami beli online pakai credit card RM215 return (kalau anda bernasib baik, anda boleh dapat 150 return).

Tiket dia simple je, macam resit beli barang kat kedai.
Sampai di Airport Jeju, terus kami ke Gate 2 dan naik bas 100 untuk ke Guesthouse kami iaitu Hostel Lyndon. Naik bas 100 dan berhenti kat Tamna Welfare Centre Bus Stop. Bila keluar announcement next stop kat atas bas tu, jangan lupa tekan loceng menandakan kita nak turun kat next stop tu sebab dia takkan berhenti setiap stop kalau takde orang nak naik atau turun arasseo? Bustop tu betul2 depan building GH ni. Sampai kat bus stop tu, kau pandang atas, nanti nampak la signboard Hostel ni. Hostel Lyndon ni dekat aras 6, jangan risau ada lift. Dekat lift tu dah ada butang siap-siap label Hostel Lyndon.

Tempat tunggu bas 100 di Jeju International Airport

Tamna Welfare Centre Bus Stop

Keluar lift terus nampak ni
Bilik 4 orang. Gambar memang sama dalam Booking.com

Dapur. Boleh goreng telur masak maggi buat air

Tempat makan. Takleh makan dalam bilik ye.

Muslim-friendly! Nak guna pegi mintak kunci dulu dekat receptionist

Aku boleh cakap yang Hostel ni recommended sangat. Staffs semua boleh cakap good English and super duper friendly. Muslim-friendly lagi, dekat dapur ada sediakan mangkuk pinggan untuk Muslim sahaja. Aku book room yang 6 orang dekat Booking.com dengan harga 36,000 won untuk 2 malam (lebih kurang RM136). Masa nak check-in, dia cakap bilik aku book tu penuh so dia bagi bilik yang 4 orang. Lagi la aku bersorak dalam hati, dahla masa tu takde guest lain kat bilik, kami berdua je. So semua dah settle, time untuk berehat dan bersedia dengan keesokan harinya dengan harapan dapat bangun awal tapi...

Bersambung next entry HIHI..