Tuesday 14 February 2017

Korea Winter Backpacker : Day 3 Mount Hallasan - Namsan Tower - Myeongdong Market

Alhamdulillah dah masuk hari ketiga dan hari yang paling penat dalam siri menjelajah Korea kali ni huhu. Mana taknya, hari ni kami daki Gunung Hallasan iaitu gunung tertinggi di Korea Selatan dengan berketinggian 1,950m. Aku ni bukan jenis kaki daki bukit gunung, kadang-kadang je aku pergi terjah naik bukit tu pon takde la tinggi mana. Tapi datang Korea rajin pulak nak pergi mendaki gunung. Sebabnya aku tengok dalam gambar macam cantik gila mount tu covered with snow. Aku takut aku tak sempat merasa snow so choice aku adalah ini, hiking Mount Hallasan untuk merasai my first snow ever. Untuk trail, banyak choice sebenarnya dan trail paling mudah untuk naik adalah Yongsil Trail manakala untuk turun mengikut pencarian aku adalah Eorimok Trail. Tapi bagi pendapat peribadi aku yang dah berpengalaman turun ikut trail ni time winter, turun ikut Eorimok Trail risky sikit sebab jalan dia tak semudah Yongsil. Yongsil punya track just nice. Patutlah ramai yang ikut Yongsil Trail jugak time turun. But mungkin untuk musim lain it is okay. Cara nak ke sini aku naik bas 740 Bus 1100 Highway dari Jeju Intercity Bus Terminal dan turun di Yeongsil Ticket Office Bustop. Perjalanan lebih kurang 40-50 minit. Dah sampai tu kau kena jalan ada la dalam 2 km untuk sampai starting point hiking tuh.

Bas ke Yeongsil dan Eorimok Trail

Kena jalan dulu sampai jumpa starting point dia

Starting point dia kat sini. Kalau nak pegi toilet kat sini ada, lepastu takde dah sampai lah puncak baru ada so better settlekan hajat tu kat sini huhu

Setara dengan awannn
Sungaiii tengah freezing

Equipment yang WAJIB ada untuk hiking time winter adalah Crampon dengan Hiking Stick! Aku pinjam hostel punya je, so free. Tapi crampon yang kitorang pinjam tu asyik tercabut je masa kitorang pakai. Last-last kitorang malas nak pakai. Kira tawakkal lah hiking takde benda tu. Memang asyik nak jatuh and ramai ahjusshi duk tegur tunjuk kasut tak pakai crampon. Dah la orang lain pakai pakaian hiking lengkap dengan kasut yang sesuai tapi kitorang tak ubah macam tourist (eh memang la tourist) yang main terjah je walaupun aku dah study awal-awal haha. Aku pakai kasut nipis je kawan aku pulak lagi la pakai boots kot haha kerja gila betol. Lagi satu buat preparation betul-betul kalau nak hiking time winter. Pernah dengar frostbite? Haa tulah yang kena dekat aku tapi Alhamdulillah tak teruk cuma setakat ni masih tinggal parut hitam atas bibir aku gara-gara frostbite nih. Malu gak wehh nak tunggu hilang kesan hitam ni. Tapi aku bersyukur tak teruk dari ni aku kena. So peringatan jangan lupa pakai losyen betul-betul kat muka badan, kaki dan tangan. Bawak hotpack, jangan biar tangan sejuk sangat atau sampai jadi kebas, Terus letak hotpack panaskan tangan. Frostbite ni kalau dah teruk kau boleh hilang tangan or kaki. Boleh google tengok gambar,

Alhamdulillah akhirnya sampai jugakkk!!
I brought my whole family here tooo hehe
A proud Kelantanese on the top of Mount Hallasan
Beli coffee je. Bawak maggi ingat nak beli air panas tapi dia tak jual air panas pulak, ceit kedekut betul. Dia ada jual ramyeon tapi ofkos la taktau halal ke tak so better tinggalkan benda syubhah.

Lebih kurang 4 jam jugak la nak sampai puncak sebab banyak stop and rest sampai ada pakcik yang kitorang naik sekali tu dah turun balik kitorang tak sampai-sampai lagi. Ahjusshi ngan ahjumma kat sini dah tua-tua pon still sihat boleh daki gunung lagi. Tabik la aku. Masa hiking, ramai je parents yang bawak anak-anak kecik hiking sekali. Mungkin latih dari kecik kot sebab tu la sihat. Hebat hebattt. Sepanjang hiking, ramai jugak ahjusshi tegur and sembang sikit-sikit tanya dari mana. Ada ahjusshi tu siap ambik gambar mungkin rare tengok orang pakai tudung huhu. Walaupun hike dalam 4 jam, rasa berbaloi sangat dapat tengok keindahan ciptaan Allah ni. Subhanallah cantik sangat bila tengok snow memenuhi tempat ni. YEAYYY! FINALLY IVE BEEN HERE! Aku tak menyesal pon walaupun kaki melecet badan sakit-sakit. This is one of my sweetest moment ever filled with a lil bitterness haha. Lepas dah sampai bawah Eorimok Trail, kau kena jalan lagi menuju jalan besar untuk ke bustop tapi since kami rushing nak kejar flight ke Gimpo kami naik teksi balik hostel. Balik hostel, tumpang solat kejap lepastu terus naik teksi lagi pergi airport. Alhamdulillah sampai ngam-ngam nak check-in and drop luggage. Terus masuk dalam and chulballl (bertolak) ke Gimpo Airport. Flight pukul 6.05pm sampai Gimpo around 7.15pm. Terus ambik train ke Myeongdong and check-in Vin Guesthouse.

Satu masalah pulak jadi bila aku sampai Guesthouse ni. Ada sticky note tampal kat depan pintu berbunyi camni,
"Dear new guest, please call me when you arrive ***"
Asudahhh camne nak call. Kitorang mana ada simkad weh. Memang aku depends on free WiFi kat Korea ni sebab yelah banyak tempat ada kan at least save la bajet aku kat situ. Dah la tengah penat. Kebetulan ada seorang mamat Korea lalu kat situ and kawan aku mintak tolong dia tolong call kan syukur dia nak bantu kalau tak beku la kami kat luar tu, Betul la orang cakap Seoul lagi sejuk dari Jeju. Dia kalau sejuk angin takde takpe, ni dengan anginnya sampai ke tulang rasa haha. Rupanya dia ada je kat dalam. Kitorang dah ketuk kemain kuat tak dengar ka? aduhh. Lepas dah letak barang dalam bilik kami decide terus ke Namsan Tower sebab takut lain kali tak sempat nak pegi. Kami jalan kaki ke Cable Car Station dari guesthouse sebab dekat je dan beli tiket return dengan harga 8,500 won seorang. Agak pricey sebenarnya tapi sebab kaki kami sakit kes hiking tadi so kami takde option lain. Kalau tenaga masih ada, ofkos kami nak jalan kaki je. Kalau tengok cerita BOF tu cable car dia ada seat tapi yang kami naik ni takde. Baru nak fefeeling Jan Di. Haha.

The famous N Seoul Tower

View dari atas Cable Car
Tteokbokki 3,000won di Myeongdong

Lepas dah turun balik, kami jalan ke Myeongdong Market just nak jalan-jalan and beli street foods tapi sayang banyak kedai dah tutup, Aku baca Myeongdong Night Market ni meriah sampai pukul 1-2 pagi tapi masa aku sampai baru pukul 11pm. Mungkin sebab winter depa tutup awal mungkin laa mungkin, Dah habis jalan-jalan sikit area situ, kami balik GH untuk rehat. Esoknya nak pegi tempat yang famous gara-gara cerita Winter Sonata iaitu Nami Island. Orang kata tempat wajib kalau pergi Korea. Hm yelah apa-apa pon kita recharge energy dulu, Goodnight Seoul,

InsyaAllah semoga berjumpa di entry berikutnya ...